Puste przestrzenie w stali

Miecze - kucie i oprawa

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

Mr Hyde
Posty: 66
Rejestracja: 20 maja 2019, 13:01
Lokalizacja: Zamość

Puste przestrzenie w stali

Post autor: Mr Hyde » 31 mar 2020, 15:37

Witam, chciałem się podpytać bo męczę się z takim problemem. Po wykuciu z płaskownika 50hf jak przechodzę do szlifowania to przy zdejmowaniu kolejnych warstw pojawiają się puste przestanie 2-3mm😱 skąd się to bierze😬
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 4026
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: Puste przestrzenie w stali

Post autor: Bodar » 31 mar 2020, 17:48

Wg mojego rozumowania mogą być dwie przyczyny: pierwsza to w przekuwaniu płaskownika została wkuta zendra, druga to wada materiału - możliwa w stali wyprodukowanej w kraju w czasach gdy w sztuce dominował socrealizm.

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6224
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: Puste przestrzenie w stali

Post autor: BANAN » 31 mar 2020, 19:53

A nie przegrzałeś?
Kontakt 517355290

Mr Hyde
Posty: 66
Rejestracja: 20 maja 2019, 13:01
Lokalizacja: Zamość

Re: Puste przestrzenie w stali

Post autor: Mr Hyde » 31 mar 2020, 20:29

Chyba nie, piec gazowy, raczej nie zdarza mi się w nim

kin241
Posty: 367
Rejestracja: 07 paź 2009, 14:58
Lokalizacja: Warszawa

Re: Puste przestrzenie w stali

Post autor: kin241 » 31 mar 2020, 21:47

Mogą to być jakieś wady hutnicze, np. pozostałość jamy usadowej czy niezgrzane pęcherze jednak trudno wyrokować na odległość.

Awatar użytkownika
bey
arcyforumoholik
Posty: 2278
Rejestracja: 31 sie 2009, 07:20
Lokalizacja: Borowa Góra
Kontakt:

Re: Puste przestrzenie w stali

Post autor: bey » 01 kwie 2020, 17:46

Jakiej grubości był wyjściowo płaskownik?
Do pewnej grubości są one wytwarzane poprzez ciecie na gilotynie z arkusza blachy, daje się wtedy zaobserwować takie nierówności (ząbkowania) na płaszczyźnie cięcia.
Lepsze jest wrogiem dobrego

Mr Hyde
Posty: 66
Rejestracja: 20 maja 2019, 13:01
Lokalizacja: Zamość

Re: Puste przestrzenie w stali

Post autor: Mr Hyde » 01 kwie 2020, 18:30

Ja kupuje cała blachę 1000x2000x6mm i sam wiozę na gilotynę. Ten płaskownik był 3cm i wstępnie był idealnie gładki dopiero przy szlifowaniu to wychodzi

Awatar użytkownika
graffic
weteran forum
Posty: 4228
Rejestracja: 22 maja 2014, 19:49
Lokalizacja: Wrocław

Re: Puste przestrzenie w stali

Post autor: graffic » 01 kwie 2020, 19:51

zgnioty przy walcowaniu na gorąco blachy - albo średniej jakości materiał (najczęściej źle oczyszczony) i później zawalcowany daje takie efekty - jak jest wprasowany zagniot na gorąco to wydaje się że jest ok, ale przy kuciu albo zginaniu, rozwarstwia się
zastanów się zanim pomyślisz

Mr Hyde
Posty: 66
Rejestracja: 20 maja 2019, 13:01
Lokalizacja: Zamość

Re: Puste przestrzenie w stali

Post autor: Mr Hyde » 01 kwie 2020, 20:25

W Multistalu kupuje, możliwe że cos na etapie produkcji się dzieje, za taka blachę płace około 470zl - nie wiem jak to się plasuje na forum ogółu firm😬 jest jakaś rada na to? Bo mam sporo takich płaskowników z możliwą wadą

kin241
Posty: 367
Rejestracja: 07 paź 2009, 14:58
Lokalizacja: Warszawa

Re: Puste przestrzenie w stali

Post autor: kin241 » 01 kwie 2020, 21:49

Możesz zadzwonić do firmy i zgłosić reklamacje. Jeśli jest to widoczne na płaskowniku przed kuciem to ułatwi sprawę, jeśli wada ujawnia się po kuciu, to utrudnia sprawę ponieważ trzeba robić dodatkowe badania które pokażą ukrytą wadę.

Awatar użytkownika
bey
arcyforumoholik
Posty: 2278
Rejestracja: 31 sie 2009, 07:20
Lokalizacja: Borowa Góra
Kontakt:

Re: Puste przestrzenie w stali

Post autor: bey » 02 kwie 2020, 14:21

kupować w wałkach :P
Lepsze jest wrogiem dobrego

ODPOWIEDZ

Wróć do „MIECZOWNICTWO - swordmaking”