Budowa Kuźni
Moderatorzy: Nomad, BANAN, Marcin, Nikiel
Budowa Kuźni
W końcu po 9 latach będę miał własną kuźnię, i zastanawiam się jak rozplanować miejsce w środku a dokładnie gdzie posadowić fundament pod młotek. Chociaż takowym urządzeniem jeszcze nie dysponuję to chcę fundament zrobić już na etapie budowy samej kuźni. Dlatego mam do was pytanie drodzy koledzy gdzie według Was powinienem go zrobić i jakie powinien mieć wymiary aby zmieścił się na nim np. mr-80. Na zdjęciu plan kuźni, palenisko będzie na tylnej ścianie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Officina Ferraria
Re: Budowa Kuźni
Moim zdaniem
Palenisko lekko po prawej stronie, młot po lewej od paleniska. Po prawej stronie paleniska imadło. Przed paleniskiem kowadło. Fundament młota powinien wystawać z każdej strony co najmniej ok. 40 cm poza obrys podstawy młota ale im większy tym lepiej. Nie związany z fundamentem ściany aby nie przenosić wibracji. Wykonany najlepiej jako izolowany. Palenisko na tle trójkanałowego komina 20 x 20 cm. Dwa kanały do wylotu spalin spod okapu, jeden kanał do ogólnej wentylacji. Wszystkie kanały z szybrem aby nie wywiewało ciepłego powietrza gdy nie pali się w kuźni. Wentylator na zewnątrz aby uniknąć hałasu i żeby w zimie nie zaciągał zimnego powietrza z zewnątrz. Jedno okienko to trochę mało, dałbym większe i bardziej centralnie. Przy drzwiach można przewidzieć miejsce i wyciąg na kozę w zimie. Jeśli możesz zbuduj trochę większe pomieszczenie gdyż z czasem gratów przybywa a nie ma gdzie tego pomieścić.
Palenisko lekko po prawej stronie, młot po lewej od paleniska. Po prawej stronie paleniska imadło. Przed paleniskiem kowadło. Fundament młota powinien wystawać z każdej strony co najmniej ok. 40 cm poza obrys podstawy młota ale im większy tym lepiej. Nie związany z fundamentem ściany aby nie przenosić wibracji. Wykonany najlepiej jako izolowany. Palenisko na tle trójkanałowego komina 20 x 20 cm. Dwa kanały do wylotu spalin spod okapu, jeden kanał do ogólnej wentylacji. Wszystkie kanały z szybrem aby nie wywiewało ciepłego powietrza gdy nie pali się w kuźni. Wentylator na zewnątrz aby uniknąć hałasu i żeby w zimie nie zaciągał zimnego powietrza z zewnątrz. Jedno okienko to trochę mało, dałbym większe i bardziej centralnie. Przy drzwiach można przewidzieć miejsce i wyciąg na kozę w zimie. Jeśli możesz zbuduj trochę większe pomieszczenie gdyż z czasem gratów przybywa a nie ma gdzie tego pomieścić.
Re: Budowa Kuźni
Dzięki za odpowiedź
Co do powierzchni kuźni to też mi się to nasunęło ale budynek jest na zgłoszenie czyli może mieć nie więcej niż 35 m, mógłbym co prawda powiększyć pomieszczenie ale kosztem daszku z boku, który zaprojektowałem jako miejsce na drewno, sprzęty ogrodnicze i ogólny pierdolniczek. Okno dam większe.
Co do powierzchni kuźni to też mi się to nasunęło ale budynek jest na zgłoszenie czyli może mieć nie więcej niż 35 m, mógłbym co prawda powiększyć pomieszczenie ale kosztem daszku z boku, który zaprojektowałem jako miejsce na drewno, sprzęty ogrodnicze i ogólny pierdolniczek. Okno dam większe.
Officina Ferraria
Re: Budowa Kuźni
To może zrób większe pomieszczenie na kuźnię a obok przylegającą wiatę na osobne zgłoszenie, jeśli tak można.
Re: Budowa Kuźni
Zrób taki projekt żeby daszek nie opierał się na słupach. Dach nie będzie się wliczał do powierzchni zabudowy.
Re: Budowa Kuźni
MT - jeśli chcesz mogę zeskanować stare projektu kuźni z lat 40-50 XX (z oryginalnych projektów) - tak byś miał wgląd jak sobie jakiś czas temu ustawiano takie warsztaty
kwestia prawa budowlanego / zgłoszenia - parę drobiazgów:
- zanim pójdziesz procedurą zgłoszenia: - sprawdź czy masz plan miejscowy (w gminie lub na stronie internetowej gminy) czy nie - jeśli nie, musisz wystąpić o warunki zabudowy
- plusem planu miejscowego jest to - że od razu wiesz czy możesz czy nie, realizować taki budynek (zwłaszcza jeśli chcesz to zrobić legalnie, a zakładam że tak) i jakie są ograniczenia w takim zakresie, poza tym dowiesz się czy jesteś na obszarze np. podlegającym ochronie konserwatorskiej (jest to o tyle istotne - że zmieni Ci to procedurę ze zgłoszenia na pozwolenia na budowę)
- a propos samego rzutu budynku - skorzystałbym z rady Tytusa - daszek podparty na słupkach wliczany jest do powierzchni zabudowy, co z automatu ogranicza podstawową powierzchnię budynku do wykorzystania - wysięg daszku rzędu 1-1,5 metra przy konstrukcji drewnianej, nie stanowi najmniejszego problemu
- oświetlenie - zrobiłbym większe okno (bardziej poziome) - do prac przy stole warsztatowym, poza tym zastanowiłbym się nad właściwą orientacją względem stron świata (okno nie może wychodzić na ścianie południowej - bo dostaniesz ostre światło i duże kontrasty na stole co nie jest dobre dla oczu
- do rozważenia jest zastosowanie oświetlenia w połaci dachowej (i nie pisze tu o oknach połaciowych) - tylko o zastosowaniu lokalnie, pokrycia dachowego przeziernego (np. płyt poliwęglanowych) takie rozwiązanie daje we wnętrzu sporo światła, bez efektu kontrastu (światło jest bardziej rozproszone) - przy okazji funkcję doświetla dachowego można połączyć z oknem do przewietrzania (przydane w lecie)
- do przemyślenia jest kwestia izolacji termicznej budynku (nawet minimalnej) - ogranicza to wychładzanie budynku w zimie i szybkość nagrzewania w lecie - przekłada się to na komfort pracy - bardziej ustabilizowana temperatura)
- ustawienie samego sprzętu - skorzystałbym z własnych doświadczeń oraz literatury (względnie istniejących rozwiązań) - nie ma sensu wyważać "istniejących drzwi" w zakresie układu funkcjonalnego i ergonomii - procesy i czynności są znane, wiec da się to zaplanować (szkice takich kuźni też mogę podrzucić)
- montaż młota - sporo tego było na forum, więc nie rozpisuję się - wiadomo, że należy zdylatować podstawę (fundament) młota od konstrukcji podstawowej
- kominy (spalinowy, wentylacyjny, rezerwowy) - do ustalenia miejsce po wrysowaniu układu funkcjonalnego z uwagami o jakich pisałem przy kominach (na jednym z wątków kolegów)
póki co tyle
wychodzi mi na to że, istnieje potrzeba założenia jednego wątku budowlanego
kwestia prawa budowlanego / zgłoszenia - parę drobiazgów:
- zanim pójdziesz procedurą zgłoszenia: - sprawdź czy masz plan miejscowy (w gminie lub na stronie internetowej gminy) czy nie - jeśli nie, musisz wystąpić o warunki zabudowy
- plusem planu miejscowego jest to - że od razu wiesz czy możesz czy nie, realizować taki budynek (zwłaszcza jeśli chcesz to zrobić legalnie, a zakładam że tak) i jakie są ograniczenia w takim zakresie, poza tym dowiesz się czy jesteś na obszarze np. podlegającym ochronie konserwatorskiej (jest to o tyle istotne - że zmieni Ci to procedurę ze zgłoszenia na pozwolenia na budowę)
- a propos samego rzutu budynku - skorzystałbym z rady Tytusa - daszek podparty na słupkach wliczany jest do powierzchni zabudowy, co z automatu ogranicza podstawową powierzchnię budynku do wykorzystania - wysięg daszku rzędu 1-1,5 metra przy konstrukcji drewnianej, nie stanowi najmniejszego problemu
- oświetlenie - zrobiłbym większe okno (bardziej poziome) - do prac przy stole warsztatowym, poza tym zastanowiłbym się nad właściwą orientacją względem stron świata (okno nie może wychodzić na ścianie południowej - bo dostaniesz ostre światło i duże kontrasty na stole co nie jest dobre dla oczu
- do rozważenia jest zastosowanie oświetlenia w połaci dachowej (i nie pisze tu o oknach połaciowych) - tylko o zastosowaniu lokalnie, pokrycia dachowego przeziernego (np. płyt poliwęglanowych) takie rozwiązanie daje we wnętrzu sporo światła, bez efektu kontrastu (światło jest bardziej rozproszone) - przy okazji funkcję doświetla dachowego można połączyć z oknem do przewietrzania (przydane w lecie)
- do przemyślenia jest kwestia izolacji termicznej budynku (nawet minimalnej) - ogranicza to wychładzanie budynku w zimie i szybkość nagrzewania w lecie - przekłada się to na komfort pracy - bardziej ustabilizowana temperatura)
- ustawienie samego sprzętu - skorzystałbym z własnych doświadczeń oraz literatury (względnie istniejących rozwiązań) - nie ma sensu wyważać "istniejących drzwi" w zakresie układu funkcjonalnego i ergonomii - procesy i czynności są znane, wiec da się to zaplanować (szkice takich kuźni też mogę podrzucić)
- montaż młota - sporo tego było na forum, więc nie rozpisuję się - wiadomo, że należy zdylatować podstawę (fundament) młota od konstrukcji podstawowej
- kominy (spalinowy, wentylacyjny, rezerwowy) - do ustalenia miejsce po wrysowaniu układu funkcjonalnego z uwagami o jakich pisałem przy kominach (na jednym z wątków kolegów)
póki co tyle
wychodzi mi na to że, istnieje potrzeba założenia jednego wątku budowlanego
Re: Budowa Kuźni
Graffic, bardzo chętnie przeglądnąłbym dokumenty o których piszesz.
Papiery na budowę kuźni już leżą w urzędzie jeśli urzędnicy do niczego się nie przypną to mogę startować z budową już z początkiem kwietnia. Jeśli chodzi o powierzchnię to te 22-25 m kw (w zależności jak grube zrobię ściany) powinno mi wystarczyć w zupełności, zważywszy że kowalstwo jest moim hobby oraz że kuje raczej rzeczy drobne. Obecnie mam do dyspozycji jakieś 6 metrów kwadratowych i daje rade:-). Całość będzie ocieplona, na fundament i ściany pójdzie po 10 cm izolacji zaś na dach 15 cm wełny, elewacja w zamierzeniu ma być kryta deskami (Mógłbym oczywiści całość z drewna zbudować ale nie poszczają mnie przepisy pp, według których min. odległość od granicy działki musi wynosić co najmniej 6m a tyle miejsca na swojej działce nie mam . Dodam jeszcze jedno okno, świetlików z poliwęglanu chciałbym uniknąć bo zaburzą mi trochę koncepcję wystroju działki, kuźnia w zamierzeniu ma się komponować ze stojącym obok drewnianym budynkiem mieszkalnym. Czy komin w środku czy przylepić go do ściany po zewnętrznej?
Papiery na budowę kuźni już leżą w urzędzie jeśli urzędnicy do niczego się nie przypną to mogę startować z budową już z początkiem kwietnia. Jeśli chodzi o powierzchnię to te 22-25 m kw (w zależności jak grube zrobię ściany) powinno mi wystarczyć w zupełności, zważywszy że kowalstwo jest moim hobby oraz że kuje raczej rzeczy drobne. Obecnie mam do dyspozycji jakieś 6 metrów kwadratowych i daje rade:-). Całość będzie ocieplona, na fundament i ściany pójdzie po 10 cm izolacji zaś na dach 15 cm wełny, elewacja w zamierzeniu ma być kryta deskami (Mógłbym oczywiści całość z drewna zbudować ale nie poszczają mnie przepisy pp, według których min. odległość od granicy działki musi wynosić co najmniej 6m a tyle miejsca na swojej działce nie mam . Dodam jeszcze jedno okno, świetlików z poliwęglanu chciałbym uniknąć bo zaburzą mi trochę koncepcję wystroju działki, kuźnia w zamierzeniu ma się komponować ze stojącym obok drewnianym budynkiem mieszkalnym. Czy komin w środku czy przylepić go do ściany po zewnętrznej?
Officina Ferraria
Re: Budowa Kuźni
MT - skany podeślę na początku tygodnia (na weekend nie będę miał dostępu do skanera)
papiery leża w urzędzie - ok
izolacja - ok (całkiem w porządku grubości)
elewacja z desek - jak zamierzasz robić elewacje z desek - to pamiętaj o przestrzeni między deskami a izolacją (powstanie cos na kształt elewacji wentylowanej) - rzecz druga, styropian do tego typu rozwiązania jest gorszy (będzie się utleniał i słabo reaguje jeśli jest w całym zakresie odsłonięty), lepsza jest wełna mineralna z welonem (rodzaj zewnętrznej wyściółki) - są tez inne opcje, ale nie będę mieszał w głowie
6 metrów ? - przepisy mówią o lokalizowaniu budynków w odległości: na granicy działki, 1,5 m na granicy, 3 metry i 4 metry (jeśli ściana ma otwory okienne i drzwiowe) - są i inne odległości ale nie dotyczą one Twojego przypadku
ad komina - trochę zależy od dachu (paradoksalnie) - jeśli masz dach dwupołaciowy (dwuspadowy) to komin lepiej wbudować w ścianę zewnętrzną szczytową (masz izolowany budynek wiec nie będzie problemu z cugiem) - jeśli dach o innej geometrii to ustawienie komina dowolne (choć przy tak niskim kącie dachu - 30 stopni) i tak kleiłbym komin do ściany zewnętrznej) - pozostaje pytanie o konstrukcje komina (murowana czy lekka) - jeśli murowana to zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest powiązanie tego ze ścianą zewnętrzną, jeśli konstrukcja lekka (niezależna) to możesz umieścić taki komin dowolnie
papiery leża w urzędzie - ok
izolacja - ok (całkiem w porządku grubości)
elewacja z desek - jak zamierzasz robić elewacje z desek - to pamiętaj o przestrzeni między deskami a izolacją (powstanie cos na kształt elewacji wentylowanej) - rzecz druga, styropian do tego typu rozwiązania jest gorszy (będzie się utleniał i słabo reaguje jeśli jest w całym zakresie odsłonięty), lepsza jest wełna mineralna z welonem (rodzaj zewnętrznej wyściółki) - są tez inne opcje, ale nie będę mieszał w głowie
6 metrów ? - przepisy mówią o lokalizowaniu budynków w odległości: na granicy działki, 1,5 m na granicy, 3 metry i 4 metry (jeśli ściana ma otwory okienne i drzwiowe) - są i inne odległości ale nie dotyczą one Twojego przypadku
ad komina - trochę zależy od dachu (paradoksalnie) - jeśli masz dach dwupołaciowy (dwuspadowy) to komin lepiej wbudować w ścianę zewnętrzną szczytową (masz izolowany budynek wiec nie będzie problemu z cugiem) - jeśli dach o innej geometrii to ustawienie komina dowolne (choć przy tak niskim kącie dachu - 30 stopni) i tak kleiłbym komin do ściany zewnętrznej) - pozostaje pytanie o konstrukcje komina (murowana czy lekka) - jeśli murowana to zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest powiązanie tego ze ścianą zewnętrzną, jeśli konstrukcja lekka (niezależna) to możesz umieścić taki komin dowolnie
Re: Budowa Kuźni
Chodzi o odległość budynku od sąsiedniej działki w przypadku gdy budynek byłby drewniany, informację o tych 6 m uzyskałem w urzędzie. Jako że szkoda mi tych dwóch metrów do płota, to zdecydowałem się na murowany.
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem radę dotyczącą komina czy chodziło Ci o to co narysowałem na załączniku?
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem radę dotyczącą komina czy chodziło Ci o to co narysowałem na załączniku?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Officina Ferraria
Re: Budowa Kuźni
Polecam plan litery L, łatwo oddzielić strefę kuźnianą, od ślusarskiej, a w załomie wychodzi dodatkowy zadaszony metraż
Lepsze jest wrogiem dobrego
Re: Budowa Kuźni
Patrząc na twoje szkice zastanów się lub porozmawiaj z jakimś budowlańcem czy potrzebujesz tak głębokich fundamentów i tak wielu słupów do podarcia daszku. Nie pamiętam dokładnie ale pod ścianę szczytową o wysokości 8m fundament był chyba 120cm w moim domu.
Co do krokwi jeżeli zrezygnujesz z tego niewielkiego załamania a przedłużysz krokwie można chyba całkiem zrezygnować z podparcia słupami w domu mam wysunięcie 100cm na całym obwodzie.
Jeżeli decydujesz się na elewację krytą deską to połącz to z wełną jako materiałem izolującym ale pamiętaj drewno trzeba co kilka lat malować.
Co do krokwi jeżeli zrezygnujesz z tego niewielkiego załamania a przedłużysz krokwie można chyba całkiem zrezygnować z podparcia słupami w domu mam wysunięcie 100cm na całym obwodzie.
Jeżeli decydujesz się na elewację krytą deską to połącz to z wełną jako materiałem izolującym ale pamiętaj drewno trzeba co kilka lat malować.
Re: Budowa Kuźni
MT - tak, chodziło mi o takie usytuowanie komina - lokalizację komina możesz przesuwać w ramach całej ściany szczytowej (ze względu na niewielki rzut budynku )
rzut na planie litery L - nie do końca polecam zwłaszcza przy małym obiekcie, przy dużym czasem bywa korzystny - dlaczego ? - relacja długości ścian obwodowych do uzyskanej powierzchni jest najbardziej efektywna (każdy plan zbliżający się kształtem do planu okręgu - jest najbardziej efektywny (i najtańszy) - im więcej załamań ścian tym jest mniej efektywny - sugestia - pozostać przy zaproponowanym rzucie
głębokość posadawiania budynku - piotr1as - zależy od nośności gruntu, skłonności do wysadzeń (efekt zmiany objętości gruntu poprzez pęcznienie zamarzającej wody), przemarzanie, tarcia gruntu itd. - dla takiego budynku - z punktu widzenia podparcia ścian - wystarczy fundament głębokości nawet 30 cm i szerokości 40 cm - ale, jeśli ma być trwały - powinno się posadawiać budynek poniżej linii przemarzania gruntu (norma i rysuneczek) patrz szkic zamieszony przeze mnie w wątku http://www.forumkowalskie.pl/viewtopic. ... 013#p80013
oczywiście należy brać lokalne uwarunkowania (np. rodzaj podłoża - żwirowe, iłowe, skalne, itd. oraz np. lokalną charakterystykę klimatu) - jeśli lokalizacja budynku znajduje się w regionie (mikroregionie) gdzie jest dość ciepło to spokojnie można zmniejszyć głębokość do 60-80 cm jeśli jest zimno to 80-100 cm (bywają długie okresy mrozów), więcej nie ma sensu - teraz nie występują zimy stulecia gdzie okres stałego mrozu o temp -20 stopni jest dłuższy niż miesiąc co może spowodować głębokie przemarzanie
wniosek: - jeśli od kilku- kilkunastu lat zimy były ciepłe i jesteś w pierwszej strefie przemarzania - możesz posadowić taki budynek na głębokości 60-80 cm
MT - taki drobiazg (choć to pewnie wyniknie z późniejszych rozważań) - popatrz sobie na schematy (załączam poniżej) rozkładu pomieszczenia pod kątem lokalizacji głównego wejścia do budynku i ustawności takiej przestrzeni tj. na krótszym i dłuższym boku - celowo podałem tę samą wielkość powierzchni komunikacji (9,0 m2) i różne ustawienia MR-80, kowadła paleniska (murowanego albo pieca nie ma znaczenia) - generalnie założenie jest takie że, żeby efektywnie wykorzystać powierzchnię należy przestrzenie manewrowe (przy stole, kowadle, młocie, kuźni) maksymalnie współdzielić - jakie to daje efekty ? - vide obrazki (pdf lub jpg)
szerokość stołów / szaf jest ok 70 cm (duża, ale przyjąłem z zapasem)
rzut na planie litery L - nie do końca polecam zwłaszcza przy małym obiekcie, przy dużym czasem bywa korzystny - dlaczego ? - relacja długości ścian obwodowych do uzyskanej powierzchni jest najbardziej efektywna (każdy plan zbliżający się kształtem do planu okręgu - jest najbardziej efektywny (i najtańszy) - im więcej załamań ścian tym jest mniej efektywny - sugestia - pozostać przy zaproponowanym rzucie
głębokość posadawiania budynku - piotr1as - zależy od nośności gruntu, skłonności do wysadzeń (efekt zmiany objętości gruntu poprzez pęcznienie zamarzającej wody), przemarzanie, tarcia gruntu itd. - dla takiego budynku - z punktu widzenia podparcia ścian - wystarczy fundament głębokości nawet 30 cm i szerokości 40 cm - ale, jeśli ma być trwały - powinno się posadawiać budynek poniżej linii przemarzania gruntu (norma i rysuneczek) patrz szkic zamieszony przeze mnie w wątku http://www.forumkowalskie.pl/viewtopic. ... 013#p80013
oczywiście należy brać lokalne uwarunkowania (np. rodzaj podłoża - żwirowe, iłowe, skalne, itd. oraz np. lokalną charakterystykę klimatu) - jeśli lokalizacja budynku znajduje się w regionie (mikroregionie) gdzie jest dość ciepło to spokojnie można zmniejszyć głębokość do 60-80 cm jeśli jest zimno to 80-100 cm (bywają długie okresy mrozów), więcej nie ma sensu - teraz nie występują zimy stulecia gdzie okres stałego mrozu o temp -20 stopni jest dłuższy niż miesiąc co może spowodować głębokie przemarzanie
wniosek: - jeśli od kilku- kilkunastu lat zimy były ciepłe i jesteś w pierwszej strefie przemarzania - możesz posadowić taki budynek na głębokości 60-80 cm
MT - taki drobiazg (choć to pewnie wyniknie z późniejszych rozważań) - popatrz sobie na schematy (załączam poniżej) rozkładu pomieszczenia pod kątem lokalizacji głównego wejścia do budynku i ustawności takiej przestrzeni tj. na krótszym i dłuższym boku - celowo podałem tę samą wielkość powierzchni komunikacji (9,0 m2) i różne ustawienia MR-80, kowadła paleniska (murowanego albo pieca nie ma znaczenia) - generalnie założenie jest takie że, żeby efektywnie wykorzystać powierzchnię należy przestrzenie manewrowe (przy stole, kowadle, młocie, kuźni) maksymalnie współdzielić - jakie to daje efekty ? - vide obrazki (pdf lub jpg)
szerokość stołów / szaf jest ok 70 cm (duża, ale przyjąłem z zapasem)
Re: Budowa Kuźni
MT...obiecane oryginalne projekty
jest kuźnia, kuźnia mechaniczna, mały zakład tokarski (ślusarski) i elektromechaniczny - jak wspominałem - koniec lat 40 XX w.
jak ktoś będzie miał ochotę na pliki pdf w wysokiej rozdzielczości (których tutaj nie mogę załadować) - to pisać na maila z podaniem maila prywatnego (bo forumowa skrzynka jest dość mała)
jest kuźnia, kuźnia mechaniczna, mały zakład tokarski (ślusarski) i elektromechaniczny - jak wspominałem - koniec lat 40 XX w.
jak ktoś będzie miał ochotę na pliki pdf w wysokiej rozdzielczości (których tutaj nie mogę załadować) - to pisać na maila z podaniem maila prywatnego (bo forumowa skrzynka jest dość mała)
Re: Budowa Kuźni
Graffic niebywale ciekawe projekty, historycznie i użytkowo. Widywałem takowe z tych lat, ale dotyczące budowy domów, takich nie. Dziękuję ;-).
Re: Budowa Kuźni
Egojack1 - takie projekty (tematycznie) to ogólnie rzadko się widuje
tak nawiasem mówiąc, w literaturze jest parę szkiców kuźni i ustawień sprzętu (ja kojarzę co najmniej naście pozycji książkowych gł. niemieckich) - ale tu ciekawostką jest to że są to projekty polskie
tak nawiasem mówiąc, w literaturze jest parę szkiców kuźni i ustawień sprzętu (ja kojarzę co najmniej naście pozycji książkowych gł. niemieckich) - ale tu ciekawostką jest to że są to projekty polskie
Ostatnio zmieniony 24 mar 2016, 06:58 przez graffic, łącznie zmieniany 1 raz.