Hartowanie głowni

noże, nożyki, nożyczki

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

Awatar użytkownika
Nomad
Moderator
Posty: 2263
Rejestracja: 28 sie 2009, 10:34
Lokalizacja: Jasło

Post autor: Nomad » 06 wrz 2014, 19:30

Z żadnej książki nie korzystałem, uczyłem się tego :P

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 4154
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Post autor: Bodar » 06 wrz 2014, 22:07

radkam98 pisze: ... odczułem że jakby się kolega trochę złośliwie przyczepił ...
I tu się też mylisz Kolego. Gdybym był złośliwy, to porównałbym Twój wywód do tego, o czym pisze prof. Leszek Adam Dobrzański w " Podstawach nauki o materiałach i metaloznawstwie". I poległbyś z kretesem. Ale chwali się Tobie Twój pęd do wiedzy :> , a błędów nie popełniają ci, którzy nic nie robią ;)
Ostatnio zmieniony 08 wrz 2014, 20:26 przez Bodar, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
RadeK
Posty: 523
Rejestracja: 23 paź 2012, 20:16
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: RadeK » 07 wrz 2014, 22:04

A no to ok :D

KOBUSZ
Posty: 154
Rejestracja: 26 lip 2015, 21:47
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

Post autor: KOBUSZ » 01 paź 2015, 20:30

Witam.
A w jakiej temperaturze hartujemy damast ?
Są tam różne stale.

Awatar użytkownika
Nomad
Moderator
Posty: 2263
Rejestracja: 28 sie 2009, 10:34
Lokalizacja: Jasło

Post autor: Nomad » 01 paź 2015, 20:45

Hartuje się na tą która ma niższą temp. hartowania, lepiej żeby ta druga była troche bardziej miękka niż miała przerośnięte ziarno od przegrzania :) A najlepiej dobrać stale których przedział temp. do hartowania się pokrywa.

KOBUSZ
Posty: 154
Rejestracja: 26 lip 2015, 21:47
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

Post autor: KOBUSZ » 01 paź 2015, 21:09

Pakiet był z :
-stal sprężynowa
-pilnik
-nóż od kosiary rolniczej

ot takie cudo :)

Awatar użytkownika
Grzegorz K.
Administrator
Posty: 3633
Rejestracja: 29 sie 2009, 12:21
Lokalizacja: Ustka/Słupsk

Post autor: Grzegorz K. » 02 paź 2015, 08:16

Ja bym zagrzał do temperatury dla spręzynówki i w olej.
Obrazek

Awatar użytkownika
Nomad
Moderator
Posty: 2263
Rejestracja: 28 sie 2009, 10:34
Lokalizacja: Jasło

Post autor: Nomad » 02 paź 2015, 10:18

Grzej na 800-810 stopni i w ciepły olej.

KOBUSZ
Posty: 154
Rejestracja: 26 lip 2015, 21:47
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

Post autor: KOBUSZ » 02 paź 2015, 10:58

Dzięki.

Pawelsz
Posty: 5
Rejestracja: 12 wrz 2016, 17:57
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Hartowanie głowni

Post autor: Pawelsz » 13 sty 2017, 16:06

Witam, wystrugałem blank z stali ncv1 jako że nie mam możliwości hartowania oddałem do hartowni. Problem się pojawił kiedy go odebrałem i się okazuje że przy próbie rysowania go nożem mora robust (58-60 hrc0 robię rowki aż strach. Co tu zrobić? da się jeszcze uratować ten kawałek blachy czy lipton do śmieci i zabierać się za nowy nóż?

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 4154
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: Hartowanie głowni

Post autor: Bodar » 13 sty 2017, 17:27

Po hartowaniu i niskim odpuszczeniu powinien mieć powyżej 60 HRC (62-65). Reklamować usługę.

Awatar użytkownika
Nomad
Moderator
Posty: 2263
Rejestracja: 28 sie 2009, 10:34
Lokalizacja: Jasło

Re: Hartowanie głowni

Post autor: Nomad » 13 sty 2017, 18:11

Czy to na pewno była stal ncv1, czy też coś z odzysku ze złomu, na przykłąd stara piła która mogła być z ncv1 ale to domysły? bo jak pierwsza opcja to zła obróbka, jak druga opcja to małe prawdopodobieństwo ze dobrze trafiłeś ze stalą i po prostu jest to stal inna.

Pawelsz
Posty: 5
Rejestracja: 12 wrz 2016, 17:57
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Hartowanie głowni

Post autor: Pawelsz » 15 sty 2017, 10:19

Stal zakupiłem na damast pl wiec chyba mnie nie oszukali. Na początku obrabiania metalu miałem pewne problemy żeby sie przebić brzeszczotem przez powierzchniowo zahartowany fragment metalu ok 0.5 mm, no to się pod jarałem że super twardość. W środku oczywiście było już zmiękczone.

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 4154
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: Hartowanie głowni

Post autor: Bodar » 16 sty 2017, 19:02

Pawelsz pisze: Na początku obrabiania metalu miałem pewne problemy żeby sie przebić brzeszczotem przez powierzchniowo zahartowany fragment metalu ok 0.5 mm, no to się pod jarałem że super twardość. W środku oczywiście było już zmiękczone.
Czyli ktoś odwalił sztukę, pewnie gdzieś się śpieszył.

Pawelsz
Posty: 5
Rejestracja: 12 wrz 2016, 17:57
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Hartowanie głowni

Post autor: Pawelsz » 18 lut 2017, 10:18

Mówi się trudno.... tak czy owak oprawiłem ten nóż. Potraktowałem to jako ćwiczenie. oto efekty :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

ODPOWIEDZ

Wróć do „NOŻOWNICTWO - knifemaking”