Noże LOCI

noże, nożyki, nożyczki

Moderatorzy: Nomad, BANAN, Marcin, Nikiel

kin241
Posty: 380
Rejestracja: 07 paź 2009, 14:58
Lokalizacja: Warszawa

Re: Noże LOCI

Post autor: kin241 » 01 kwie 2020, 10:07

LOCI pisze:
01 kwie 2020, 05:20
Jeżeli to coś zmieni to mogę postąpić z łożyskami tak samo jak zrobiłem z pilnikiem-po rozgrzaniu do czerwoności włożyłem do popiołu w miarę sypki ego bez zbitego hasia aż do wystygnięcia. Pilnik po takiej obróbce dało się już wtedy bez problemu za rysować czy to innym pilnikiem czy też przecinakiem.
Dajcie jak najszybciej znać czy ma to sens bo dzisiaj jak się wyśpię po nocce to zamierzam wykuwać pilotki.
Nagrzanie do czerwoności i studzenie w palenisku lub popiele to taki zabieg zmiękczający. Ma sens jeśli chcemy obrabiać taki przedmiot mechanicznie, pilnikiem lub szlifowaniem. Przed kuciem nie ma potrzeby zmiękczać.
Próbki przed złamaniem powinny być hartowane. Łamanie niezahartowanych próbek niczego nie pokaże.

Pytanie o spalanie w piecu to do Banana

Awatar użytkownika
leonzlasu
arcyforumoholik
Posty: 2037
Rejestracja: 30 gru 2016, 14:44
Lokalizacja: Prądówka

Re: Noże LOCI

Post autor: leonzlasu » 01 kwie 2020, 12:12

LOCI teraz mi się przypomniało że u Meona na blogu są fajnie opisane zagadnienia które Ciebie interesują 😉http://blog.melontools.com/obrobka_ciep ... oidalnych/

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Noże LOCI

Post autor: LOCI » 01 kwie 2020, 13:02

To co jest napisane w tym artykule o chłodzeniu stali narzedziowej po kupić mija się z tym co napisał Kin w swoim poradniku...
@Kin241
Mógłbyś się do tego odnieść?

kin241
Posty: 380
Rejestracja: 07 paź 2009, 14:58
Lokalizacja: Warszawa

Re: Noże LOCI

Post autor: kin241 » 01 kwie 2020, 16:45

Nie bardzo wiem o jakie różnice chodzi, artykuł melona jest obszerny. Studzenie po kuciu to temat szeroki zwłaszcza w kuźnictwie gdzie średnica prętów dochodzi do 650 mm. Tam instrukcja chłodzenia po kuciu jest uzależniona od gatunku stali i średnicy materiału. Zbyt szybkie chłodzenie zwłaszcza twardych gatunków stwarza niebezpieczeństwo popękania wyrobu. W kowalstwie gdzie przekroje zwykle nie przekraczają 20 mm w zasadzie wszystkie stale można studzić w powietrzu. Tym bardziej noże które zazwyczaj są cienkie. Po kuciu kładę obok paleniska na cegle, unikam kładzenia na zimnym kowadle z uwagi na nierównomierne studzenie.

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Noże LOCI

Post autor: LOCI » 01 kwie 2020, 16:52

No właśnie chodzi mi o to, że on pisze o szybkim chłodzeniu a Ty Kin mówisz, żeby powoli. I trochę się już gubię

kin241
Posty: 380
Rejestracja: 07 paź 2009, 14:58
Lokalizacja: Warszawa

Re: Noże LOCI

Post autor: kin241 » 01 kwie 2020, 20:19

To jest trochę takie wyważenie. Szybkie chłodzenie jest korzystniejsze na strukturę stali natomiast może stwarzać niebezpieczeństwo pęknięć w przypadku stali o dużej zawartości C i innych dodatków stopowych. Jeśli kujesz długo odkuwkę i zepsujesz jednym nieopatrznym posunięciem to trochę szkoda. Stal stygnąca na powietrzu moim zdaniem jest wystarczająco szybko studzona. Ostatnio cały dzień kułem duże kukri i tang pękł mimo że w niego nie uderzałem prawie w ostatniej fazie kucia.

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Noże LOCI

Post autor: LOCI » 02 kwie 2020, 05:12

Rozumiem. Dziękuję. Teraz skupie się na zrobieniu pilotek z tych moich łożysk i jak już znajdę najlepszy sposób OC dla tej stali to zrobię parę nożyków a potem może jakiś damaścik na próbę.

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6315
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: Noże LOCI

Post autor: BANAN » 02 kwie 2020, 06:40

Minimalizuj i gaz i powietrze, a blank włóż w profil i w nim grzej. Równomierniej rozprowadzi temperaturę.
Kontakt 517355290

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Noże LOCI

Post autor: LOCI » 02 kwie 2020, 14:09

Problem jest w tym, że na moim sterowniku obrotów dmuchawy, włącza się ona na 60% i ja mam gaz na 0.4 bara-powietrze 65%(mniej powoduje nierównomierną prace) dmuchawe mam też pozaklejaną w 80% a i tak tmp jest ogromna. Może sterownik jest zbyt badziewny... Jak będzie możliwość to kupie zciemniacz jakiejś lepszej jakości może będzie działał precyzyjniej.

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Noże LOCI

Post autor: LOCI » 18 kwie 2020, 19:38

Poczyniłem kolejne 2 próby.

Próba 1 wyszła bardzo ładnie! Oceniam pomiędzy 8-9 w skali Jernkontoret'a. Grzane do ciemno pomarańczowego jeszcze nie świecącego... Choć ciężko określić... Na pewno nie był to pomarańczowy. Około 850-870 stC.
Normalizowałem grzejąc do lekkiego świecenia.
Utrzymywałem tmp około 29min.
Hartowane w oleju roślinnym.
IMG_20200417_202429_compress0.jpg
Druga wyszła o wiele gorzej. Oceniam poniżej 5.
Grzane do pomarańczowego już świecącego. Normalizowałem nagrzewając odrobinę wyżej.
Utrzymywałem tmp jakieś 20min.
Hartowane w oleju roślinnym.
IMG_20200417_202405_compress50.jpg
Przeprowadzę jeszcze jakieś próbki na pewno w wodzie lub bez normalizacji. Efektami na pewno się podzielę.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Grzegorz K.
Administrator
Posty: 3658
Rejestracja: 29 sie 2009, 12:21
Lokalizacja: Ustka/Słupsk

Re: Noże LOCI

Post autor: Grzegorz K. » 19 kwie 2020, 10:44

Pouczające eksperymenty
Obrazek

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Noże LOCI

Post autor: LOCI » 28 kwie 2020, 10:37

Pytanie...
Chce kupić stal narzędziową do pracy na gorąco i wszystkie dostępne dla mnie materiały muszą być odpuszczone w 400-550stC.(no może i nie muszą, ale chcę uzyskać jak najwięcej hrc.)
I teraz kwestia jak to zrobić. Z tego co poczytałem chce wykonać następujący proces i proszę zebyście potwierdzili skuteczność tej metody lub wyprowadzili mnie z błędu.
Materiał rozgrzeję w zależności od potrzeby do 400-550stC. (Nasuwa się pytanie czy utrzymywać jakiś czas tą tmp? Dodam, że będę robił to w palenisku gazowym.) i włożę w popiół na określony czas.
Jeżeli ktoś ma lepszy pomysł to poproszę o jego opisanie.

piotr1as
Posty: 450
Rejestracja: 13 sty 2016, 18:01
Lokalizacja: Żychlin

Re: Noże LOCI

Post autor: piotr1as » 28 kwie 2020, 11:12

Trochę to nie jasne co napisałeś.

Twardość uzyskujesz poprzez hartowanie.
Proces który ty opisałeś to odpuszczanie czyli proces który powoduje zmniejszenie twardości ale za to również obniża np. kruchość stali.

Jeżeli chcesz zmniejszyć twardość nagrzeje do opisanej temperatury i pozostaw do wystygnięcia w zamkniętym piecu. Czas wytrzymania w temperaturze zależny od stali.

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Noże LOCI

Post autor: LOCI » 28 kwie 2020, 11:36

Rozumiem o co chodzi. I chce odpuścić żeby uzyskać kompromisowy stosunek twardosci do elastyczności, żeby nie strzelił mi przebijak. Dlatego chce odpuścić. Czyli rozumiem, że pozostawienie w stygnącym piecu jest lepszym rozwiązaniem niż odłożenie do popiołu?

Awatar użytkownika
Saduria
forumoholik
Posty: 1465
Rejestracja: 07 paź 2016, 08:15
Lokalizacja: Zbąszyń

Re: Noże LOCI

Post autor: Saduria » 28 kwie 2020, 14:26

Banan mówił żeby WCL na przecinaku wcale nie hartować.
Tak też z Leonem zrobiliśmy i przecinak działa bez zarzutu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „NOŻOWNICTWO - knifemaking”