Jak trawić damasty

noże, nożyki, nożyczki

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

Awatar użytkownika
Qmar
Posty: 706
Rejestracja: 09 cze 2013, 14:12
Lokalizacja: Łańcut

Post autor: Qmar » 27 mar 2015, 17:12

zrób roztwór nasycony, tak że aż sól się już nie będzie chciała wymieszać, oczywiście podgrzej nieco wodę - lepiej się miesza ;)
What man is a man who does not make the world better?

Awatar użytkownika
N3K4III
Posty: 134
Rejestracja: 14 mar 2015, 15:52
Lokalizacja: Białystok

Post autor: N3K4III » 21 kwie 2015, 22:59

I długo trzymać w tym roztworze ?

Awatar użytkownika
Nomad
Moderator
Posty: 2263
Rejestracja: 28 sie 2009, 10:34
Lokalizacja: Jasło

Post autor: Nomad » 21 kwie 2015, 23:51

aż uzyskasz satysfakcjonujący efekt :)

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6309
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Post autor: BANAN » 04 wrz 2015, 23:31

Może nie o trawieniu damastów, ale blisko, o trawieniu bułatu. Roztworem trawiącym jest siarczan żelaza(czysty, nie żaden antymech) Sporządzamy nasycony roztwór siarczanu żelaza, odstawiamy na dobę do wyklarowania. Taki roztwór zlewamy z nad osadu i sporządzamy z niego 5-10 % roztwór. Wyszlifowany i wypolerowany bułatowy detal zanużamy w nim na kilka sekund, do minuty. Pojawi się rysunek bułatowy przy zachowaniu gładkiej powierzchni. Płuczemy, neutralizujemy w roztworze sody oczyszczonej, płuczemy i osuszamy. Po wysuszeniu powierzchni zabezpieczamy powierzchnię cienką warstwą oleju lnianego, który po wyschnięciu da efekt podobny do glazury. Uwaga, roztwór ten nie trawi damastu. Może być za tem testem czy ,,bułat" to rzeczywiście bułat.
Kontakt 517355290

Awatar użytkownika
sezam300
Posty: 371
Rejestracja: 10 sty 2014, 14:42
Lokalizacja: Kraśnik

Post autor: sezam300 » 05 wrz 2015, 17:09

Dzięki BANAN! Przetestuję :)

KOBUSZ
Posty: 154
Rejestracja: 26 lip 2015, 21:47
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

Post autor: KOBUSZ » 06 wrz 2015, 22:04

Mam pytanie odnośnie kwasu azotowego.
Jakie musi być stężenie ?
Bo mam 65 % i musze go rozcieńczyć a nie wiem ile.

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6309
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Post autor: BANAN » 07 wrz 2015, 07:17

5 procentowy wystarczy. Wszak masz uzyskać rysunek, a nie głębokie reliefy.
Kontakt 517355290

KOBUSZ
Posty: 154
Rejestracja: 26 lip 2015, 21:47
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki

Post autor: KOBUSZ » 07 wrz 2015, 21:43

Dzięki za podpowiedź.

benek316
Posty: 21
Rejestracja: 16 cze 2014, 07:14
Lokalizacja: rzeszów

Post autor: benek316 » 08 wrz 2015, 07:26

Siarczan faktycznie może być testem na autentyczność bułatu gdyż zwykłej stali oraz damastu nie rusza. Natomiast na bułacie pokazuje wzór. Wzór ten jest ładniejszy (według mnie) jak po kąpieli w kwasie.
Ostatnio zmieniony 08 wrz 2015, 16:53 przez benek316, łącznie zmieniany 1 raz.

kowalik1987
Posty: 114
Rejestracja: 13 sie 2014, 11:53
Lokalizacja: Zamość
Kontakt:

Re: Jak trawić damasty

Post autor: kowalik1987 » 08 sie 2017, 17:42

Witam was. Ostatnio testuje robienie noży Narazie z kiepskim efektem ale nie poddaje się i bawię się dalej. Ostatnio zrobiłem Nożyk że zwykłego plaskownika i jakiegoś twardego kawałka stali który służył za nóż do gilotyny w jakiejś fabryce. Poukładane go 5 razy i wyprawie go wzorek wyszedł bardzo fajnie ale szybko zacząć rdzewiec. Czym go zabezpieczyć przed korozją??

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6309
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: Jak trawić damasty

Post autor: BANAN » 09 sie 2017, 06:29

Dokładnie wypłucz po trawieniu, zneutralizuj resztki wytrawiacza w roztworze sody oczyszczonej, opłucz, wysusz i pociągnij cienką warstwą oleju jadalnego.
Kontakt 517355290

Adamo
Posty: 62
Rejestracja: 27 mar 2017, 01:00
Lokalizacja: Łomża

Re: Jak trawić damasty

Post autor: Adamo » 26 lis 2017, 23:18

Witam. Panowie mam pewien problem. Chciał bym wytracić wzór z damastu niestety nie mam możliwości wyszlifowana niektórych elementów. Istnieje jakaś metoda żeby pojawił sie wzór na nieszlifowanej powierzchni?

Remington
Posty: 824
Rejestracja: 21 wrz 2009, 17:46
Lokalizacja: Gdynia

Re: Jak trawić damasty

Post autor: Remington » 27 lis 2017, 09:36

Jesteś pewien że nie ma możliwości wyszlifowania, czy się Tobie nie chce?
:)

Adamo
Posty: 62
Rejestracja: 27 mar 2017, 01:00
Lokalizacja: Łomża

Re: Jak trawić damasty

Post autor: Adamo » 27 lis 2017, 22:19

Część dam rade ale milimetrowe szczeliny za którymi jest wzór nie wróżą niczego dobrego

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6309
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: Jak trawić damasty

Post autor: BANAN » 28 lis 2017, 06:40

Powierzchnia musi być chociaż papierkiem oczyszczona, i elektroliza w chlorku żelaza da radę, tylko na małym prądzie.
Kontakt 517355290

ODPOWIEDZ

Wróć do „NOŻOWNICTWO - knifemaking”