Prace LOCI

Zdjęcia naszych prac

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

Awatar użytkownika
Aries
Moderator
Posty: 2543
Rejestracja: 15 wrz 2011, 21:55
Lokalizacja: Jędrzejewo
Kontakt:

Re: Prace LOCI

Post autor: Aries » 04 maja 2020, 14:05

Hmmm.... Iskry są wtedy, gdy materiał zaczyna się utleniać (palić) a to na pewno nie jest pożądane. Jeśli wszystko szczelnie potraktowałeś boraksem, to tych iskier za wiele nie będzie, może nawet wcale. Ja sugeruję się kolorem - powinien być oślepiająco żółty, prawie biały.
Ale ja pracuje na koksie. Może na gazie jest jakoś inaczej?
No i na końcu nie napisałeś, czy mimo braku iskier, spróbowałeś to zgrzać i czy się udało?
"Gdy trudu brak, maestrii brak"
Lipali

Wojtek123
Posty: 334
Rejestracja: 27 sie 2016, 21:18
Lokalizacja: Wisła

Re: Prace LOCI

Post autor: Wojtek123 » 04 maja 2020, 14:27

1. Czy grzanie do tmp zgrzewania nie jest równoznaczne z przepaleniem jej? Bo wiele stali kuje się do 1100stC a żeby je z grzać, trzeba dojść do tej tmp jeśli nie powyżej...

2. Dzisiaj dogrzewałem do siebie pręty w piecu gazowym i choć doszedłem już do białego to iskier sugerujących moment dobry do zgrzewania nie zauważyłem... Czy w takim palenisku przez wymuszony nadmuch nie wystąpią te iskry? Sugerować się tylko kolorem, czy może czekać jeszcze dłużej? Jakie są sposoby zgrzewania w piecu gazowym?
Na górę
ad1 Nie, różne stale mają różne temperatury zgrzewania która zależna jest od składu (zawartość węgla) im więcej węgla tym niższa temp zgrzewania. Zależy co kujesz, jeśli jest to nóż to 1050/1100C spokojnie wystarczy do zgrzania (można nawet niżej ale na początku nie polecam). Jeśli robisz coś ze stali niskowęglowej to można a nawet trzeba grzać wyżej. iskry to taka temp graniczna - przegrzanie stali, rozrost ziaren i materiał staje się kruchy, najlepiej taką stal zgrzewać zaraz przed iskrzeniem.
ad2 W gazówce iskry nie występują albo są bardzo małe, te piecyki osiągają niższe temp niż paleniska koksowe (ale to nie reguła). Brak iskier jest powodowany (chyba) brakiem tlenu w piecyku. W gazówce najlepiej grzać "na oko" można też sugerować się boraksem na powierzchni stali - jeśli boraks wrze to można zgrzewać. Po wyjęciu z pieca boraks powinien parować - to też dobry znak.

Ogólnie to nie przejmuj się niepowodzeniami (jeśli takowe były) bo stal jest kapryśna i nawet jak robimy wszystko dobrze to może się nie zgrzać. Sam robiłem wiele prób (zawsze tak samo) i zaczęło wychodzić dopiero po kilku próbach.

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Prace LOCI

Post autor: LOCI » 04 maja 2020, 21:04

Aries pisze:
04 maja 2020, 14:05
Hmmm.... Iskry są wtedy, gdy materiał zaczyna się utleniać (palić) a to na pewno nie jest pożądane. Jeśli wszystko szczelnie potraktowałeś boraksem, to tych iskier za wiele nie będzie, może nawet wcale. Ja sugeruję się kolorem - powinien być oślepiająco żółty, prawie biały.
Ale ja pracuje na koksie. Może na gazie jest jakoś inaczej?
No i na końcu nie napisałeś, czy mimo braku iskier, spróbowałeś to zgrzać i czy się udało?
Udało się ale nie w całym zgrzewanym przekroju😝 i do tego liść który był od razu przy łączeniu nabrał ogrom zendry. ...

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Prace LOCI

Post autor: LOCI » 04 maja 2020, 21:07

Wojtek123 pisze:
04 maja 2020, 14:27
1. Czy grzanie do tmp zgrzewania nie jest równoznaczne z przepaleniem jej? Bo wiele stali kuje się do 1100stC a żeby je z grzać, trzeba dojść do tej tmp jeśli nie powyżej...

2. Dzisiaj dogrzewałem do siebie pręty w piecu gazowym i choć doszedłem już do białego to iskier sugerujących moment dobry do zgrzewania nie zauważyłem... Czy w takim palenisku przez wymuszony nadmuch nie wystąpią te iskry? Sugerować się tylko kolorem, czy może czekać jeszcze dłużej? Jakie są sposoby zgrzewania w piecu gazowym?
Na górę
ad1 Nie, różne stale mają różne temperatury zgrzewania która zależna jest od składu (zawartość węgla) im więcej węgla tym niższa temp zgrzewania. Zależy co kujesz, jeśli jest to nóż to 1050/1100C spokojnie wystarczy do zgrzania (można nawet niżej ale na początku nie polecam). Jeśli robisz coś ze stali niskowęglowej to można a nawet trzeba grzać wyżej. iskry to taka temp graniczna - przegrzanie stali, rozrost ziaren i materiał staje się kruchy, najlepiej taką stal zgrzewać zaraz przed iskrzeniem.
ad2 W gazówce iskry nie występują albo są bardzo małe, te piecyki osiągają niższe temp niż paleniska koksowe (ale to nie reguła). Brak iskier jest powodowany (chyba) brakiem tlenu w piecyku. W gazówce najlepiej grzać "na oko" można też sugerować się boraksem na powierzchni stali - jeśli boraks wrze to można zgrzewać. Po wyjęciu z pieca boraks powinien parować - to też dobry znak.

Ogólnie to nie przejmuj się niepowodzeniami (jeśli takowe były) bo stal jest kapryśna i nawet jak robimy wszystko dobrze to może się nie zgrzać. Sam robiłem wiele prób (zawsze tak samo) i zaczęło wychodzić dopiero po kilku próbach.
Oooo i te wrzenie to super porada bo właśnie to zwróciło moją uwagę.
Na razie uczę się zgrzewać na zbrojeniówce, ale jak uda mi się hurtowe zamówienie w multistalu to przerzucę się na c45, bo podobno łatwiej zgrzewać.

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 4153
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: Prace LOCI

Post autor: Bodar » 05 maja 2020, 09:15

LOCI pisze:
04 maja 2020, 21:04
... liść który był od razu przy łączeniu nabrał ogrom zendry. ...
Zbyt utleniająca atmosfera , mniej wiatru zapodawaj.

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Prace LOCI

Post autor: LOCI » 05 maja 2020, 10:31

Muszę nad tym właśnie popracować...
Mam jeszcze pomysł co do ulepszenia mieszania się powietrza z gazem. Jeżeli ktoś próbowałł i nic to nie zmieniło lub macie jakieś przesłanki, że nie ma to sensu to piszcie.
Chce do palnika wprowadzić porozciąganą/rozluźnioną gąbkę kuchenną stalową. Przed nią wprowadzić pręt FI 6 żeby zabezpieczyć przed przesunięciem do flary.
Gąbke chce wpriwadzić jakieś 3do5cm przed dyszę z gazu.
Co sądzicie?

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 4153
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: Prace LOCI

Post autor: Bodar » 06 maja 2020, 10:00

Do mieszania bardziej sprawdziłby się pomysł turbinki kowalskiego która wprawiałaby gaz i powietrze w ruch wirowy.
Z drugiej strony czy takie rozwiązanie to dobry pomysł? Jakby tak było, to kol. Banan dawno zastosowałby w swoich palnikach.

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Prace LOCI

Post autor: LOCI » 06 maja 2020, 10:39

Wypróbowałem i nie widzę progresji... Jedynie ciężej steruje się mieszanką, pewnie gąbka powoduje jedynie problem z przepchnięciem mieszanki.

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 4153
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: Prace LOCI

Post autor: Bodar » 06 maja 2020, 12:42

Nie pewnie tylko na pewno ;) To takie niby OB., tyle że mniej szczelne.

Wojtek123
Posty: 334
Rejestracja: 27 sie 2016, 21:18
Lokalizacja: Wisła

Re: Prace LOCI

Post autor: Wojtek123 » 06 maja 2020, 12:51

Bodar pisze:
06 maja 2020, 10:00
Do mieszania bardziej sprawdziłby się pomysł turbinki kowalskiego która wprawiałaby gaz i powietrze w ruch wirowy.
Z drugiej strony czy takie rozwiązanie to dobry pomysł? Jakby tak było, to kol. Banan dawno zastosowałby w swoich palnikach.
Ktoś zdaje się już próbował, było w "budujemy palenisko gazowe" dawno temu.

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Prace LOCI

Post autor: LOCI » 06 maja 2020, 19:38

Spróbować nie zawadzi😁 teraz mam inny pomysł...
Turbinka spoko tyle, że u mnie w palniku mam problem z tym, że pomimo sterowania i klapką i regulatorem obrotów schodzę do ciśnienia poniżej gazu 0.2 bara a i tak zendra się pokazuje... A turbinka przyspiesza powietrze co raczej u mnie pogorszy sytuację...
Chce skręcić kawałek płaskownika i zamontować żeby wymusić zawirowanie powietrza. Zobaczymy jaki będzie efekt🙂

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Prace LOCI

Post autor: LOCI » 06 maja 2020, 19:49

I dodam, że zawsze płomień utrzymuje błękitny

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Prace LOCI

Post autor: LOCI » 09 maja 2020, 18:34

Skręcony 15cm płaskownik dospawałem do wlotu palnika i z efektu jestem zadowolony.
Mogę bardziej rozkręcić powietrze.
Flare w palniku mam 2 cale i dziury na przemian 4mm i 6mm. Jak myślicie, wymienić na sito z dziurami 8mm?

LOCI
Posty: 114
Rejestracja: 29 paź 2019, 20:33
Lokalizacja: Ornontowice

Re: Prace LOCI

Post autor: LOCI » 14 maja 2020, 18:32

Pierwsza/druga w pełni udana próba zgrzewania pręta zbrojeniowego😁 w końcu!
IMG_20200514_174543_compress88.jpg
Robię też kleszcze inspirowane pracą @Larsso.
Mam nadzieję, że po drodze niczego nie zniszczę.
IMG_20200514_155548_compress59.jpg
IMG_20200514_171141_compress63.jpg
Przecinanie na gorąco muszę jeszcze poćwiczyć i sprawić sobie lepsze przecinaki... Ale materiał już jest-WCL, 40H, 40HM i C45.
Zacząłem też przebijaki z WCL ale pochwale się po robocie efektem końcowym, bo jeszcze dużo pracy przede mną😁
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Grzegorz K.
Administrator
Posty: 3631
Rejestracja: 29 sie 2009, 12:21
Lokalizacja: Ustka/Słupsk

Re: Prace LOCI

Post autor: Grzegorz K. » 14 maja 2020, 22:14

Bardzo ładnie. Ja osobiście jestem fanem C45 i wszelkimi odzyskami z półosi samochodowych.
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „GALERIA - gallery”