OK, było późno i nie miałem już siły pisać.
Tak ogólnie:
Wszystko zrobione z blachy czarnej 1,5mm (bo na turnieje), tam gdzie jest troche skóry to napisze przy odpowiednim elemencie, osłony rąk i nóg przyszyte do materiału (kilka warst bawełny i lnu). Kazda blacha pomalowana zwyklym podkladem do metalu i lakierem z pistoletu (nie malowałem laką bo jest zbyt droga zeby malowac zbroje turniejową). Sznurowanie blach w całej zbroi zrobione w stylu
sugake odoshi tj. sznurowanie oszczędne z wyjąkiem napierśnika w ktorym zastosowałem
kebiki odoshi, gęste i bardzo ozdobne sznurowanie (odtwarzam XV-XVI wiek) wtedy używane rzadko i tylko w niektórych elementach. Nie robiłem duzo zdobień ponieważ jak już wiele razy wspominałem, zbroja do walki.
Szczegółowo od góry:
- saika kabuto (hełm) 6-cio częściowy nitowany. Shikoro (nakarczek) zrobiony z 4 zesznurowanych folg,
- somen (maska na całą twarz) zasłania całą twarz lecz troche kosztem widoczności, dlatego zastanawiam się nad zrobieniem zwykłego mempo (maska zalaniająca twarz do lini oczu). Przy masce wisi trój folgowa nodowa (tak zwany "śliniaczek") ochrona grdyki, ząbki w masce z mosiężnej blachy,
- tosei sode (naramienniki) 6-cio częściowe sznurowane z podszewką, bardzo standardowe,
- shino kote (osłona rąk) są to naręczaki zbudowane z 5 blaszek o łubkowatym kształcie chroniące przedramie oraz wielu małych płytek chroniących ramię, łokieć chroniony okrągłą płytką, łączenia miedzy blachami wykonane z kolczugi (między ramieniem a przedramieniem kolczuga zrobiona w stylu
kaushi kusari - europejskie 4w1 lecz z wycięciętymi kwadratami (dla łatwiejszego zginania ręki), cieniutka skórka jest podszyta tylko w miejscu gdzie jest dłoń dla wygody,
- byo toji yokohagi okegawa do (lub w skrocie okegawa do, napiersnik) dwuczęsciowy napierśnik, ze sznurowanymi płytkami tateage (górna część), poszczególne części (jesli nie ma sznurów) są nitowane,
- kusazuri (taszki chroniące górne partie ud oraz krocze) w moim przypadku 7-mio częściowe kazdą częśc po 5 blaszek, zrobione w stylu standardowym jak naramienniki, sznurowanie blaszek oszczędne lecz same taszki są przysznurowane do paska skóry sznurowaniem ozdobnym, pas skorzany osobno przysznurowany do napierśnika (umożliwia to łatwą wymiane lub ściągnięcie do transportu),
- haidate (ochraniacz ud) zrobiony z 72 płytek (po 36 na noge) chroni udo ponizej kusazuri az do kolana, płytki sznurowane ze sobą w 4 rzędach po 9 płytek
- shino suneate (ochraniacz goleni) zrobiony w takim samym stylu jak kote, 7 łubkowatych płytek połączonych w kilku miejscach kolczugą (3 wewnetrzne płytki są krótsze, było to przystosowanie do jazdy konnej a nie pogarszało ochrony) ochrona kolana z kawałka skóry do którego przysznurowane od środka są blaszki
kikko, małe szesciokątne wypukłe guziki,
- manchira (kamizelka) - dodatkowo ale roboty płatnerskiej tam dużo nie było, jest to kamizelka zakładana pod napierśnik, zeby było wygodniej, jedynie kołnierz wykonany jest tak jak osłona kolana - z małych płytek kikko.
Na zdjęciu brakuje rękawic, jak narazie mam gotowe blachy ale musze jeszcze je pozszywać i ogolnie złozyć. Rękawice normalnie nie występowały w tych zbrojach, były płytki na wierzchu dłoni (ja nie zastosowałem bo niekoniecznie muszą byc a bede mial rękawice) japońce walczyli tak jak widac, paluszki na wierzchu (świry), dlatego też tak zaprezentowałem zbroje.
Samego stroju pod zbroją i obuwia nie opisuje bo to żadna robota płatnerska a krawiecka, aczkolwiek potrzebne do pełnego stroju.
Chyba napisałem tak w miare ogólnie, bo to ksiązke osobną można napisać na temat każdej zbroi
